خرید اینترنتی و مزایا و معایب خرید آنلاین

خرید اینترنتی و مزایا و معایب خرید آنلاین

خرید اینترنتی و مزایا و معایب خرید آنلاین

فروشگاه‌های اینترنتی

این روزها فروشگاه‌های اینترنتی در بین مردم بیش از هر زمان دیگری رواج دارند، خرید لباس و کفش، خرید از سوپرمارکت، بلیط هواپیما از جمله کاربرد های خرید اینترنتی می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم مزایا و معایب فروشگاه‌های اینترنتی را برای شما بازگو کنیم تا شما بتوانید با خیال راحت از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنید. فروشگاه اینترنتی گلدن8 یک فروشگاه بزرگ لوازم خانگی برای خریدهای اینترنتی و ارسال آنها به سراسر کشور است.

 

مزایای خرید اینترنتی

ابتدا مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی را از یک فروشگاه خیابانی متمایز می‌کند را توضیح می‌دهیم.

 

1- راحتی خرید اینترنتی

سهولت خرید یکی از امتیازات برتر فروشگاه‌های اینترنتی است. شما می‌توانید در محل کار، منزل و یا هر مکان که هستید به راحتی خرید اینترنتی خود را انجام دهید.

خرید اینترنتی
خرید‌ اینترنتی

همچنین شما می‌توانید به همان آسانی که محصولات را از طریق اینترنت سفارش می‌دهید، درخواست خرید محصولات خود را لغو کنید. البته هر فروشگاه اینترنتی ضوابط و قوانین خاص خود را برای لغو سبد خرید محصولات دارد.

 

2- صرفه جویی در زمان از دیگر مزایای خرید اینترنتی است

با طراحی فروشگاه‌های اینترنتی این امکان برای کاربران فراهم می‌شود که تنها با چند کلیک بتوانند تمام نیاز های خود را خریداری کنند و این امر یاعث می‌شود تا حد زیادی در زمان صرفه جویی کنند. با خرید از یک فروشگاه آنلاین شما مجبور نیستید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی شهر و هوای آلوده بگذرانید، بلکه بدون هیچ اتلاف وقتی، در کمترین زمان ممکن کالای مورد نظر خود را تهیه می‌کنید.

 

3- صرفه جویی در سوخت

بازار صنایع سوختی هر روزه با افزایش و کاهش هزینه های سوخت در جدال هستند. یکی از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین این است که شما دیگر برای خرید نیاز به وسایل نقلیه ندارید. در نتیجه هزینه ای برای سوخت پرداخت نخواهید کرد.

 

4- صرفه جویی در انرژی

در بعضی از خرید ها نیاز به زمان زیادی است تا بتوانید کالای مورد نظر خود را پیدا کنید و به همین دلیل ممکن است این خرید برای شما خسته کننده باشد. بدتر از خستگی ممکن است که محصول مورد نظر شما در بازار موجود نباشد. فروشگاه‌های اینترنتی، این مشکل را نیز برطرف کرده‌اند. در خرید اینترنتی لازم نیست شما انرژی خود را هنگام خرید مصرف کنید.

 

5- مقایسه قیمت کالاها

در فروشگاه‌های اینترنتی، تنوع محصولات و تنوع قیمت گذاری‌های زیادی وجود دارد، تا مشتریان با گستره سلیقه و نیازمندی های متفاوت و بیشتری را جذب کنند. در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی این قابلیت وجود دارد که شما محصولات مورد نظر خود را از نظر قیمت و کیفیت با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید تصمیمات بهتری در خرید خود بگیرید.

خرید اینترنتی
خرید آنلاین

در واقع این مقایسه محصولات یک نوآوری پیشرفته است که اجازه می‌دهد تا شما به راحتی برند ها و قیمت ها را تنها با چند کلیک بررسی و مقایسه کنید. با این امکان کاربران قادر خواهند بود تا مقرون به صرفه ترین فروشگاه اینترنتی را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کنند. به راحتی می‌توانید از یک فروشگاه آنلاین به فروشگاه آنلاین دیگر، بروید، چرخی بزنید، قیمت ها را مقایسه کنید و جنس مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

 

6- عدم وجود صف در خرید اینترنتی

با طراحی فروشگاه اینترنتی مشکل وجود صف برطرف می‌شود. در هنگام خرید اینترنتی هیچ گونه صف طولانی برای خرید محصول مورد نظر شما وجود ندارد. تمامی فروشگاه‌های اینترنتی با ویژگی‌های سفارش شخصی منحصر به فرد برای خرید طراحی شده اند. دیگر نیازی نیست که مشتریان برای انجام خرید در صف منتظر بمانند تا هزینه محصولات خریداری شده را بپردازند.

مشتریان می‌توانند در هر مکانی که قابل اتصال به اینترنت داشته باشد، خرید اینترنتی خود را انجام دهند و دیگر نیازی به هدر دادن وقت برای رسیدن به مکان فیزیکی فروشگاه‌ها نیست. همچنین وضعیت محصولات خریداری شده مثل وضعیت سفارش، تحویل و در حال ارسال را از طریق فروشگاه اینترنتی می‌توانند پیگیری کنند.

 

7- جستجوی آسان کالا از دیگر مزایای خرید اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی، کالای مورد نظر خود را با سایز، رنگ، مدل و سبک خاص خود را برای خرید پیدا کنند. همچنیم کاربران می‌توانند به راحتی وجود و یا عدم وجود کالا ها را بررسی کنند.

 

8- راحتی خریدار در فروشگاه اینترنتی

یکی دیگر از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی این است که فاصله‌‌ها را از میان برمی‌دارد. فاصله‌ی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازه‌ی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما می‌توانید با مشتریان در تماس باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و مشکلات آنها را حل کنید. از همه مهم‌تر اینکه، می‌توانید سفارش‌ها و پرداخت‌ها را مستقیما دریافت کنید.

 

9- دسترسی 24 ساعته

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد که هر زمانی از شبانه ‌روز و در هر مکانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند. در حالی که به ندرت می‌توانید فروشگاهی را پیدا کنید که 24 ساعته در طول تمام هفته باز باشد. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم کرده و به شما اجازه می‌دهد تا به صورت آزاد در هر زمان که می‌خواهید به خرید بپردازید.

فروشگاه 24 ساعته
فروشگاه 24 ساعته

در مقایسه با یک فروشگاه سنتی که فقط در ساعات مشخصی می‌توانید از آن خرید کنید، خرید آنلاین، یعنی هر زمان از روز و شب که قصد خرید داشتید، به راحتی به یک فروشگاه یا سایت فروشگاهی مراجعه کنید، چرخی بزنید، انتخاب کنید و بعد هم به راحتی خرید کنید. این برای مادرانی که فرزند شیرخوار دارند، زنان باردار، در شرایط نامساعد هوا و همچنین برای کسانی که محدودیت زمان دارند یک گزینه ایده آل به حساب می‌آید.

 

10- عدم محدودیت در انتخاب

فضای یک فروشگاه سنتی، هر چه قدر هم که وسیع باشد، محدود است. بنابراین تعداد محصولات محدود است، ولی در یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. حتی اگر شما محصول مورد نظر خود را در یک فروشگاه پیدا نکردید، به راحتی می‌توانید با یک کلیک به فروشگاه دیگری بروید.

 

11- دسترسی به نظرات مصرف کننده ها

شما می‌توانید به راحتی در بخش نظرات، توضیحات سایر مصرف کننده‌ها و مشتری‌ها را در مورد محصول مورد نظر خود بخوانید و آگاهانه تصمیم گیری کنید.

 

12- حق انتخاب در خرید های آنلاین وجود دارد

مشتریان اینترنتی دارای قدرت انتخاب بالایی در طیف وسیعی از فروشگاه‌های اینترنتی هستند. در خرید اینترنتی شما محدود به انتخاب فروشگاه‌های محلی نیستید و می‌توانید کالای مورد نیاز خود را از دورترین فروشگاه اینترنتی تهیه کنید.

خرید آنلاین
خرید آنلاین

در حال حاضر با توجه به افزایش روند خرید اینترنتی، خریداران اینترنتی نگرانی زیادی برای انتخاب فروشگاه اینترنتی مطمئن ندارند، با مقایسه ای که در کوتاه ترین زمان می‌توانید انجام دهید به راحتی می‌توانند گزینه ی مناسب را انتخاب کنید و از طرفی نیز فروشگاه‌های اینترنتی به منظور جلب رضایت مشتری و تبدیل مشتری یه یک مشتری همیشگی، استاندارد‌های لازم را رعایت می‌کنند.

 

معایب استفاده از خرید های آنلاین

علاوه بر مزایای خرید اینترنتی، معایبی نیز وجود دارد. با وجود موفقیت‌هایی که در طراحی فروشگاه اینترنتی وجود دارد هنوز هم وجود یکسری معایب موجب شکایت افراد می‌شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

1- سرعت پایین بارگذاری صفحات

سرعت پایین اینترنت و کندی در لود شدن صفحات سایت‌ها و وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و باز کردن حساب خرید در آنها از عوامل عمده نارضایتی مشتریان از سایت های فروش اینترنتی است.

 

2- عدم امکان بررسی کالا از نزدیک

یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی افراد با آن مواجه می‌شوند، عدم بررسی کالا از نزدیک است. در فروشگاه اینترنتی تنها شرح محصول و عکس آن نمایش داده می‌شود که این موجب بروز مشکل برای خریداران آنلاین می‌شود.

خرید‌ آنلاین
خرید آنلاین

برای مثال فروشگاه سنتی پوشاک به شما این امکان را می‌دهد که لباس را بپوشید و خود را در آینه ببینید و یا فروشگاه سنتی ابزار الکترونیکی این امکان را به شما می‌دهد که قبل از خرید، با محصول موردنظر خود کار کنید. تصاویر موجود در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی گمراه کننده است و موجب می‌شود مشتریان محصولاتی را خریداری کنند که اصلا مورد نیاز و یا مطابق با سلیقه آنان نبوده است و یا حتی ممکن است رنگ و اندازه محصولات در واقعیت متفاوت با تصاویر فروشگاه‌های اینترنتی باشد. همین امر موجب می‌شود که کاربران احساس خوبی درباره خرید اینترنتی نداشته باشند.

 

3- کاهش رضایت در لحظه

برخلاف خرید در دنیای واقعی، کاربر بعد از خرید کالای مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی قادر به استفاده بلافاصله از محصول که موجب ایجاد رضایت بیشتر می‌شود، نخواهد بود. در خرید آنلاین، مشتری باید مدتی برای دریافت محصول درب منزل خود صبر کند.

 

4- کلاهبرداری های اینترنتی

تجربه نشان داده که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با هدف کلاهبرداری برپا شده اند و یا سامانه پرداخت اینترنتی آنان ایمن نبوده است و یا حتی به حریم خصوصی کاربران تجاوز شده است.

سامانه پرداخت‌
سامانه پرداخت‌

این موارد تجربه تلخی در ذهن کاربران ایجاد می‌کند و موجب می‌شود اعتماد این دسته از کاربران حتی به فروشگاه‌های اینترنتی مطمئن نیز کم شود. بنابراین مشتریان باید قبل از خرید و واردکردن اطلاعات شخصی خود اطمینان حاصل کنند که فروشگاه اینترنتی مطمئنی را برای خرید انتخاب کرده اند.

 

5- تاخیر در ارسال کالا

هرچند که زمان لازم برای کسب اطلاعات، یافتن محصول موردنظر و خرید آن بیشتر از ۱ ساعت طول نمی‌کشد، اما زمان ارسال محصول بیشتر از ۱ ساعت و گاهی حتی روز ها یا برخی مواقع چند هفته طول می‌کشد. این امر موجب می‌شود که برخی از کاربران از خرید اینترنتی اجتناب کنند.

 

6- نبود تعامل بین خریدار و فروشنده

فروشگاه‌های سنتی این امکان را به کاربران می‌دهند که با خریدار بر سر قیمت مذاکره کنند. غیر از تخفیف‌هایی که کارفرمایان در دوره های خاص به مشتریان ارائه می‌کنند، تخفیف حین خرید محصول در فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند با خرید از فروشگاه‌های سنتی، در حین خرید با چانه زنی تخفیف هم بگیرند، اما در فروشگاه اینترنتی این قابلیت وجود ندارد.