دلایل انجام خرید اینترنتی چیست؟

دلایل انجام خرید اینترنتی چیست؟

دلایل انجام خرید اینترنتی چیست؟

در این مقاله از سایت گلدن ایت می‌خواهیم دلایل انجام خرید اینترنتی را که چندین سال است در بین مردم رواج یافته است را بررسی کنیم. علاوه بر حضور در مراکز خرید مختلف و انجام خریدهای روزانه، با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات خریدی تحت عنوان خرید اینترنتی رواج یافته است و فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک مشغول به فعالیت در این زمینه هستند. این روزها خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دارای مزایا و منافع بیشتری است، اکثر مردم خرید اینترنتی را به خرید معمولی ترجیح می‌دهند. به همین دلیل درک روحیات و علایق خریداران، برای صاحبان فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیاری دارد.

دلایل انجام خرید اینترنتی
دلایل انجام خرید اینترنتی

فروشگاه‌های اینترنتی ضمن فعالیت در دامنه شهرهای بزرگ، توانسته اند در شهرهای کوچک و دور افتاده به سبب نبود امکانات بسیار و همچنین کمبود کالاهای متنوع فراوان، شناخته شوند و مردم با اعتماد بر آنها به راحتی تقاضای خود را صادر کرده و اجناس مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند.

در فروشگاه‌های اینترنتی نرم افزار‌های ویژه ای وجود دارد که می‌توان آن را اداره کرد. اضافه کردن کالا، ایجاد سبد خرید، اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست، پیگیری سفارش توسط خریدار، مشاهده و ارسال سفارش‌ها توسط فروشنده، و تهیه‌ی گزارش‌های مختلف از فروش، از امکانات این نرم‌افزار است. توجه داشته باشید که شاید هنوز فرهنگ خرید به صورت کاملا آنلاین بدون حتی یک تماس هنوز در کشور ما کاملا جا نیفتاده باشد اما داشتن فروشگاه اینترنتی سبب آشنائی هزاران نفر با محصولات شما می‌شود که هر کدام از آنها می‌توانند به صورت سنتی و یا تماس مستقیم با تلفن از شما خرید کنند.

 

دلایل انجام خرید اینترنتی

دلایل زیادی برای انجام خریدهای اینترنتی وجود دارد. در ادامه مطلب ما چند مورد از مهم‌ترین دلایل آنها رابررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

1- قیمت های بهتر از دیگر دلایل انجام خرید اینترنتی

در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید محصولات را با قیمت بهتر و ارزان‌تری از فروشگاه‌های سنتی و حضوری تهیه کنید. زیرا در این حالت محصولات بدون واسطه و به طور مستقیم از تولید کننده به دست مشتری می‌رسد. علاوه بر این بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بن تخفیف و حراج ارائه می‌کنند.

2- تنوع زیاد محصولات در خرید اینترنتی

از دیگر دلایل انجام خرید اینترنتی این است که در فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید چندین برند و محصول را در یک فروشگاه دریافت کنید و نیازی به رفتن از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر نخواهید داشت. در واقع شما در فروشگاه اینترنتی قادر هستید از فروشندگان سراسر جهان بدون محدودیت در منطقه جغرافیایی خرید کنید.

بسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی

همچنین در فروشگاه اینترنتی، امکان انتخاب محصولات در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد.

 

3- زمان خریداری

مدت زمان تحویل کالا در خرید حضوری تقریبا فوری است و پس از پرداخت وجه می‌توانید با خیالی آسوده کالای مورد نظر خود را تحویل بگیرید. اما درخرید اینترنتی به سبب ارسال از طریق روش‌های مختلف، این مدت زمان تحویل ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. یکی از پارامترهای مهم و مثبت در خرید اینترنتی تحویل سریع‌تر محصولات است. از این رو فروشگاه‌هایی که در انبارهای خود کالاهای بسیاری را نگهداری می‌کنند، سرعت عمل بهتری برای تحویل کالا به مشتریان خود دارند.

با این حال برخی فروشگاه‌ها وجود دارند که نقش واسطه گر را ایفا می‌کنند. از این جهت تحویل کالا به مشتری در مدت زمان بیشتری صورت می‌گیرد. باید به این نکته نیز توجه داشت که تمامی فروشگاه‌های اینترنتی زمان دقیق تحویل کالا به مشتری را پس از خرید به اطلاع مشتری می‌رسانند.

 

4- مقایسه قیمت و محصولات از مهم‌ترین دلایل انجام خریدهای اینترنتی

در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان به راحتی قیمت کالاهای فروشگاه‌های اینترنتی مختلف را باهم و همچنین با بازار مقایسه نمود. درصورتی‌که این کار مقایسه در مراکز خرید حضوری بسیار دشوار است. همچنین شما در فروشگاه اینترنتی می‌توانید اطلاعات خود را با سایر خریداران خود به اشتراک بگذارید. برخی از فروشگاه‌های آنلاین امکان مقایسه مشخصات محصولات و قیمت‌های آن‌ها را به شما می‌دهند. مشاهده مشخصات و قیمت چند محصول در یک نگاه و آن هم در یک جدول واحد از سوال‌پیچ کردن فروشنده سنتی، بسیار منطقی‌تر است.

مقایسه از دلایل انتخاب خرید اینترنتی
مقایسه محصولات از دلایل انجام خرید اینترنتی

تفاوت دیگری که در این زمینه می‌توان بین خرید اینترنتی و خرید حضوری درنظر گرفت، هزینه ارسال کالاها می‌باشد. البته باید این را هم درنظر گرفت که می‌تواند برای کالاهای بسیار حجیم و بزرگ و سنگین مقرون به صرفه باشد.

 

5- جستجوی محصول از دلایل مهم انجام خرید اینترنتی

فروشگاه‌های معمولی و سنتی، باکس جستجو ندارند. اما در فروشگاه‌های آنلاین جستجو، پایه و اساس فروشگاه است. با خرید از فروشگاه‌های آنلاین دیگری نیاز نیست برای خرید یک قلم کالا از این مغازه به آن مغازه و از این سوی شهر به آن سوی شهر بروید. شما می‌توانید حجم زیادی از محصولات در یک‌جا و در یک پلتفرم واحد جستجو، مشاهده، مقایسه و خرید کنید. جستجو در یک فروشگاه اینترنتی به مراتب از گشتن در مراکز خرید مختلف آسان‌تر است. در یک فروشگاه آنلاین، رفتن از کالاهای دیجیتال به کتاب در چند ثانیه اتفاق می‌افتد.

 

6- عدم وجود شلوغی در خریدهای اینترنتی

یکی از دلایل انجام خرید اینترنتی که آن را از خرید معمولی متمایز می‌کند شلوغی و عدم شلوغی است. خرید سنتی در اکثر مواقع به دلیل وجود شلوغی خسته کننده است و وجود ازدحام موجب می‌شود خرید را با عجله به پایان برسانیم. علاوه بر این زیادی جمعیت مشکل کمبود محل پارک را نیز به همراه دارد. اما در خرید از فروشگاه اینترنتی این مشکل وجود ندارد.

 

7- فروشگاه های اینترنتی شبانه روزی و 7 روز هفته است

در خرید حضوری معمولا به دلایل مختلف فروشگاه‌ها و مراکز خرید در ساعات خاصی از شبانه روز مشغول به فعالیت هستند و افراد می‌توانند تنها در زمانی مشخص و محدود به مراکز خرید مراجعه نموده و خرید خود را انجام دهند. اما این درحالی است که درخرید اینترنتی محدودیت زمانی وجود ندارد و افراد به دلخواه خود در هر زمانی از شبانه روز می‌توانند سفارش خود را ثبت نموده و اقدامات خرید را انجام دهند.

فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی

شما می‌توانید هر لحظه از شبانه‌ روز با مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی معتبر در مورد محصول مورد نظر خود اطلاعات کسب کنید و به راحتی خرید خود را انجام دهید. پس اگر نیمه شب به سرتان زد یک وسیله‌ی ‌خاص را بخرید، لازم نیست تا عصر روز بعد و برگشتن از سر کار منتظر بمانید. هر چیزی را در هر لحظه از زمان و در هر مکانی که هستید از آن خود کنید.

 

8- عدم خرید اجباری از دلایل انجام خرید اینترنتی

 در خرید معمولی گاهی به دلیل مهارت سخنوری فروشنده‌ها و مغازه داران شما مجبور به خرید محصولی می‌شوید که به آن علاقه و یا نیازی ندارید. اما در خرید اینترنتی شما آزادانه و بدون دخالت شخص فروشنده به راحتی محصول مورد نظر خود را خریداری می‌کنید.

 

9- از دلایل بارز انجام خرید اینترنتی تجربه‌ و نظر ‌دیگر کاربران است

شما در خرید سنتی از یک یا دو نفر از کسانی که پیش‌تر یک محصول را خریده‌اند در مورد کالای مورد نظر خود پرس و جو می‌کنید. در صورتی‌که یک فروشگاه اینترنتی شناخته شده به شما این امکان را می‌دهد که در صفحه محصول به ده‌ها یا صدها مورد از نظرات کاربران دسترسی داشته باشید. شاید بخواهید در یک فروشگاه سنتی و حضوری در حضور فروشنده از سایر مشتریان حاضر در مغازه در مورد تصمیم‌تان به خرید یک وسیله مشورت بگیرید. این امر تقریبا غیر ممکن است. ولی در فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی می‌توانید به نظرات سایر مشتریان دسترسی داشته باشید.