اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی چگونه است؟
برای موفقیت در هر تجارتی باید مشتریان خواهان کالا و یا خدمت ارائه شده توسط آن کسب و کار وجود داشته باشد و اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی جلب گردد. این امر در فروشگاههای اینترنتی اهمیت زیادتری پیدا میکند. چرا که مشتریان هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی به دلیل ندیدن فروشنده و محصولات، صحبت نکردن با او، قابل لمس نبودن اجناس، عدم امکان تست محصولات و… احساس آسیب پذیری زیادی میکنند.

پس یکی از معضلات فروشگاههای اینترنتی جلب اعتماد کاربرانی است که وارد سایت میشوند تا بتوان آنها را به مشتریان اجناس خود تبدیل کرد. در این راستا راهکارهایی وجود دارد که با بکار بستن آنها میتوان تا حد زیادی اعتماد مشتریان وبسایت را به خود جلب کرد. در ادامه به بررسی این راهکارها میپردازیم.
کیفیت و زیبایی سایت از موارد اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی است
وقتی وارد سایتی میشوید اگر فونتها به هم ریخته، نازیبا، عکسها بی کیفیت، رنگهای ناهمخوان و … باشد، احتمال اینکه پشت این سایت شخص خاصی نباشد زیاد است.

البته این مورد را بدون اینکه من به آن اشاره کنم بصورت ناخودآگاه در نظر میگیرید. چراکه این گونه سایتها آنقدر حس بی اعتمادی به شما میدهند که حتی اگر محصول مورد نیاز شما را داشته باشند نیز، آن را در گزینه آخر برای خرید قرار خواهید داد.
اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی با ارزیابی اعتبار به وسیله نماد الکترونیک
یکی از مهمترین معیارها در معتبر بودن یک سایت نماد اعتماد الکترونیک است. این نماد تنها به فروشگاههای حقوقی و حقیقی داده میشود که کسب و کار آنها به وسیله سیستمهای دولتی تائید شده باشند. برای بررسی صحت نماد الکترونیک کافی است روی لوگو نماد الکترونیک را که معمولاً در صفحه اصلی قرار میگیرد، کلیک کنید تا پاپ آپی حاوی اطلاعات صاحب امتیاز، نمایش داده شود. روش دیگری برای ارزیابی نماد الکترونیک، رفتن به سایت enamad.ir است.

در این سایت شما میتوانید با کلیک بر روی استعلام، سایت را بررسی کنید. پس از این که بر روی استعلام کلیک کردید صفحهای باز میشود که در آن باید دامنه سایت مورد نظر خود را وارد کنید. در مرحله آخر بر روی جستجو کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به صاحب امتیاز برای شما نمایان شود.
درگاه بانکی از موارد اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی است
فروشگاه های آنلاین برای خرید های الکترونیکی از درگاه های متصل به بانک های طرف قرارداد استفاده میکنند. پس در همین ابتدا باید توجه داشته باشید که هرگز به فروشگاهی که برای انتقال مبلغ خرید از شماره کارت شخصی استفاده میکند اعتماد نکنید.

درگاه های بانکی با استفاده از پروتکل های امن SSL ارتباط شما را با بانک مورد نظر برقرار میکنند. به این ترتیب اگر به نوار آدرس وب سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده اید دقت کنید، در ابتدای آن میبایست عبارت https را مشاهده کنید. اگر صفحه بانک مورد نظر دارای عبارت http است هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد کنید.
صفحه تماس باما یکی دیگر از موارد اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی است
یکی دیگر از معیارها در بررسی اعتبار سایتها نظیر سایتهای فروشگاهی و دانلودی، وجود صفحه تماس با ما و داشتن اطلاعاتی نظیر شماره تلفن ثابت، آدرس فروشگاه، شماره همراه و.. است.

معمولاً این اطلاعات برای ارتباط برقرار کردن مشتریان با صاحبان فروشگاه مورد نیاز است.
شبکه های اجتماعی
این مورد برای فهمیدن این موضوع که چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، بسیار مهم است. سایت یا فروشگاه اینترنتی که شبکههای اجتماعی فعال دارند، فوقالعاده زیاد جلب اطمینان و اعتماد میکنند.

اگر میخواهید از فعال بودن یک سایت و معتبر بودن آن مطمئن شوید، یکی از شاخصههای مهم آن فعال بودن صاحبان آن کسب و کار در شبکههای اجتماعی است.
قیمت گذاری از موارد اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی است
نکته بعدی قیمت کالا هست هیچ ارزانی بی علت نیس اگه دیدید یک سایت با قیمت های خیلی پایین مثلا نصف قیمت کالای خود رو به فروش میرساند.

شک نکنید یا کالا بی کیفیت هست یا برای جیب شما کیسه دوخته اند.معمولا نباید بین سایت ها تفاوت قیمت ها بیشتر از 10% تا 20% باشد.
اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی با توجه به سرعت سایت
هفتمین نشانه برای جواب به این سوال که چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، سرعت سایت است. فرض کنید در گوگل، عنوان یک سایت نظر شما را جلب کرده و روی آن کلیک میکنید. 10 ثانیه، 20 ثانیه یا بیشتر از 30 ثانیه منتظر لود شدن سایت میمانید. با فرض اینکه 30 ثانیه منتظر لود شدن سایت بمانید (حوصله افراد در وب گردی انقدر پایین است که لود سایت به 10 ثانیه نرسیده، صفحه را میبندند)، وقتی وارد آن سایت میشوید با یک دید منفی به آن سایت نگاه میکنید.

از طرف دیگر سرعت پایین سایت یک فاکتور بسیار منفی برای گوگل است و پس از مدتی رتبه سایت را به طرز قابل توجهی کاهش میدهد. رضایت مشتریان برای گوگل از هر چیزی مهمتر است. بنابراین وقتی میبیند برای ورود به سایت بیش از 20 ثانیه باید منتظر بماند، سایت را پایین میبرد و سایت را بالا میآورد که مطالب مورد نظر کاربر را به سرعت به او نشان دهد. پس اینکه چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، به سرعت سایت نیز مرتبط است.
توجه به پیگیری سفارش و پشتیبانی
تقریباً تمام فروشگاه های اینترنتی سیستمی برای پشتیبانی و اطلاع از وضعیت کالای سفارشی، دارند. غالباً چندین شماره تماس و یا پیگیریهای آنلاین وجود دارند که به شما اطلاع میدهند که سفارش در چه وضعیتی است. یک فروشگاه معتبر جهت بالا بردن اعتماد مشتریان قطعاً از اینگونه امکانات برای کاربران فراهم میکند.
برخورداری از گواهینامه SSL باعث اعتماد بین مردم و سایت فروشگاهی است
فروشگاههایی که به امنیت اطلاعات خود و مشتریان اهمیت میدهند، برای ارتباط امن بین سایت و کاربران از گواهینامه SSL استفاده میکنند.

وجود این گواهینامه یکی از معیارهایی است که نشان میدهد سایت فروشگاهی معتبر است؛ چراکه برای حفظ اطلاعات مشتریان ارزش قائل شده است. به منظور اطمینان از داشتن گواهینامه SSL شما باید از طریق HTTPS به سایت دسترسی داشته باشید.
توجه به محتوای جدید و به روز
تمام فروشگاههای اینترنتی معتبر، دارای قسمت بلاگ هستند که در آن محتوای به روز و مفیدی در رابطه با محصولات درج شده است.

غیر از این، اطلاعات مربوط به محصولات موجود و حتی ناموجود هم باید به روز و دقیق باشد. وب سایتی که با حساسیت و دقت این اطلاعات را به روز رسانی میکند، میتواند فروشگاه معتبری باشد.
پشتیبانی 24 ساعته
یکی از کارهایی که در فروشگاه اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان انجام میپذیرد این است که باید به ایمیل ها و پیامهای مشتریان پاسخ داده شود. چرا که با پاسخ ندادن به آنها و یا دیر پاسخ دادن مشتری از خرید خود منصرف میگردد.